Frame Scaling Mode GTA 5 là gì

Đang tải...

Đã xảy ra lỗi khi cố gắng tải phiên bản đầy đủ của trang web này. Hãy thử làm mới trang này để sửa lỗi.

Grand Theft Auto V là một trong những phiên bản của seri game Cướp đường phố GTA cực kỳ nổi tiếng hiện nay. Với những người đam mê game, thì tựa game này đã quá quen thuộc nhưng với một số người mới thì có lẽ chỉ những thuật ngữ trong Settings game GTA cũng đủ làm khó họ.

Nếu chưa quen thì ngay từ giao diện cài đặt game, bạn cũng có thể bị lúng túng, đó là chưa kể tới những người có vốn tiếng Anh không được tốt thì điều đó lại càng khó khăn hơn. Trong thiết lập của game này có hai phần chính, đó là phần cài đặt driver đồ họa [Graphics] và phần nâng cao [Advanced Graphics].

Các thuật ngữ cài đặt Graphics game Grand Theft Auto V

THUẬT NGỮGIẢI THÍCH
DirectX versionMột dạng thư viện đồ họa. Càng cao [DirectX 11] thì càng nhiều hiệu ứng và tăng được hiệu quả sử dụng phần cứng. Nhưng nếu máy tính không đủ mạnh, có thể để thấp hơn [DirectX 10].
ResolutionĐộ phân giải màn hình máy tính của bạn. Khuyến cáo là nên để ở chế độ tiêu chuẩn của màn hình.
FXAAFast-Approximate Anti-Aliasing - một cách khử răng cưa cho các hình ảnh game. Tuy ít ngốn tài nguyên nhất nhưng cũng vì thế mà kém hiệu quả nhất, nếu chấp nhận "có còn hơn không" thì bạn cũng nên biết là nó sẽ khiến một số bề mặt texture bị mờ đi chút ít.
MSAATên đầy đủ là "Multisample anti-aliasing", có tác dụng khử răng cưa khá hiệu quả nhưng cũng ngốn tài nguyên không ít. Nói đơn giản, nó sẽ khiến các phong cảnh, môi trường trong game trở nên mượt mà, đẹp mắt hơn.
NVIDIA TXAATemporal Anti-Aliasing của NVIDIA, nó có thể khắc phục được nhược điểm của MSAA. Không quá ngốn tài nguyên nhưng cũng không đạt hiệu quả nếu chỉ dùng mình nó. Và đặc biệt, không được sử dụng chung với FXAA để tránh tình trạng lỗi [nên xài với MSAA].
V-syncCó thể hiểu nôm na là tính năng điều chỉnh giúp cân bằng và đồng bộ tín hiệu hình ảnh từ card đồ họa ra màn hình theo một chuẩn nhất định nhằm giúp hình ảnh trong game được mịn và đẹp nhất [tạo ra FPS ổn định nhất].
Pause on game focus lossTinh chỉnh thông minh, giúp game tự động Pause nếu người chơi thoát ra khỏi màn hình chơi.
Population DensityTỷ lệ, mật độ của các đối tượng như xe cộ, người dân thành phố, chó, mèo... trong phạm vi đứng của nhân vật chính.
Population VarietyĐiều chỉnh mức độ đa dạng của các "nhân vật phụ" trong game [người đi đường, xe cộ, động vật, cây cối...]. Nếu chỉ số này cao, tỷ lệ các nhân vật này giống nhau, trùng nhau sẽ ít đi và ngược lại.
Distance ScalingKhoảng cách đối tượng. Để càng cao, càng nhiều vật thể xuất hiện trước từ xa. Để thấp, sẽ hay bị cảm giác như đi tới đâu, cây cối, nhà cửa, tự nhiên xuất hiện ở đó [nên có SSD].
Texture qualityĐộ vân bề mặt [tốn tài nguyên].
Shader qualityChất lượng ánh sáng bao phủ bề mặt vật thể.
Shadow qualityChất lượng của bóng đổ.
Reflection qualityChất lượng ảnh được phản chiếu [không quan trọng lắm].
Reflection MSAAKhử răng cưa ở các ảnh phản chiếu.
Water qualityChất lượng nước, càng cao càng đẹp.
Particle qualityChất lượng hiệu ứng "hạt" [chất lượng của bụi, khói, các vụ nổ...].
Grass qualityChất lượng cỏ. GTA V xây dựng khá chi tiết về hình các vật thể này. Tốt nhất là nên để High.
Post FXHiệu ứng lọc tương phản, màu sắc giữa các khung giờ trong ngày, giữa các môi trường...
Soft ShadowTạo hiệu bóng đổ chân thật hơn, thường chọn Sharp.
Motion blur strengthLàm mờ cảnh khi có chuyện động, giúp game ổn định hơn, không lag, giật khi FPS quá thấp.
In-game depth of field effectsMô phỏng lại chế độ của Camera khẩu độ [độ mở của ống kính] lớn, khiến cảnh vật phía sau đối tượng được chụp mờ đi.
Anisotropic filteringNhìn các vật thể ở xa rõ hơn [nên để ở 16x].
Ambient occlusionTạo mô phỏng bóng đổ ở các góc, cạnh khác nhau của vật thể. Hoặc bóng đổ của chính vật thể với môi trường xung quanh.
TesellationLàm nổi các bề mặt phẳng như tường, đường đi.

Các thuật ngữ trong Advanced Graphics của game GTA 5

THUẬT NGỮGIẢI THÍCH
Long shadowBóng đổ dài của nhân vật và cảnh vật - Hiệu ứng tạo nhẹ nhàng, lãng mãn vào những lúc chiều tà, hoàng hôn xuống.
High Resolution ShadowsTăng gấp đôi sự chi tiết của các loại bóng đổ [như cây, hàng rào...] và cực kỳ tốn tài nguyên máy.
High Detail Streaming WhileFlyingLàm tăng độ chi tiết, độ rõ nét và tầm nhìn ở dưới mặt đất hơn khi bay trên cao [vượt qua mức setting Scaling Distance].
Extended Distance ScalingTăng độ chi tiết [hình dáng, màu sắc, độ sắc nét, thời gian xuất hiện...] với các đối tượng ở xa.
Extended Shadow DistanceLàm tăng độ rõ, nét của việc đổ bóng với cả các vật thể, đối tượng ở xa, nhưng cũng rất tốn tài nguyên máy.

Trên đây là những thuật ngữ trong Settings của tựa game Cướp đường phố nổi tiếng Grand Theft Auto V [GTA 5]. Hy vọng với những hướng dẫn này, các bạn sẽ biết nên sử dụng hay không nên sử dụng loại hiệu ứng nào, sử dụng với mức độ bao nhiêu để đạt được chất lượng game tốt nhất mà không ảnh hưởng tới hiệu suất máy tính.

Cập nhật: 29/09/2017

35 minutes ago, omeir20003 said:

everything from advanced settings is off except for frame scaling mode[1.75]

1.75x Frame scaling? That's quite high... Frame scaling will hurt your performance. It's rendering the game at a higher resolution and then downscaling it to your monitors resolution. Averaging 60-70FPS at approx 1440p with all settings set to Ultra is not far off what what to expect from a GTX1080.

But not sure how much performance you will see by dropping the frame scaling down seeing as average of 70FPS is to be expected from a Ryzen 5 1500X in GTA V.

TLDR; Might be able to increase FPS by a little by decreasing the frame scaling [try 1.5x], but for the settings you're running you're pretty much at what should be expected from your system.

Hello, I was fiddling with the settings in GTA 5 on my PC, and I've come across this setting called "Frame Scaling" What does it do, exactly? Since I'm using a single 290X [soon I'll be upgrading to an ASUS Strix GTX1070], I've found that the resolution set to 3840x2160 is fairly playable with the highest settings, only with the frame scaling of 0.667 What resolution does the game use now?

It looks way better than 1440p because of the scaling, and it looks a bit sharper too

0

EDIT: just crunched the numbers, it is exactly 1440p, but for some reason, 4K scaled to 1440p looks way better than 1440p itself without scaling [without scaling, everything looks more blurry and jagged]

If you send a 1440p signal to a 4k monitor, the monitor will use its internal scaling algorithms to map it to the 4k pixels. If you use a scaling option in the game, the game will use its own algorithms to rescale the image from 14r0p to 4k. There are a gazillion rescaling algorithms. In your case, it would seem the one built into the game is a lot better than the one built into your monitor. Unfortunately this is not uncommon - monitors don't exactly have a CPU at their disposal, so a lot of manufacturers cheap out and use a simple scaling algorithm instead of paying a few cents extra to include a decent hardware scaler.

//en.wikipedia.org/wiki/Image_scaling

1

Frame scaling ups the resolution of the game and then downscales it to your monitors resolution.

0

And what resolution would "3840x2160*0.667" be in normal circumstances?

I know that 4K with 0.5 scaling equals 1080p, but this "mysterious" resolution looks far more sharper and better than 1440p [without frame scaling, on a 4K display]

EDIT: just crunched the numbers, it is exactly 1440p, but for some reason, 4K scaled to 1440p looks way better than 1440p itself without scaling [without scaling, everything looks more blurry and jagged]

0

EDIT: just crunched the numbers, it is exactly 1440p, but for some reason, 4K scaled to 1440p looks way better than 1440p itself without scaling [without scaling, everything looks more blurry and jagged]

If you send a 1440p signal to a 4k monitor, the monitor will use its internal scaling algorithms to map it to the 4k pixels. If you use a scaling option in the game, the game will use its own algorithms to rescale the image from 14r0p to 4k. There are a gazillion rescaling algorithms. In your case, it would seem the one built into the game is a lot better than the one built into your monitor. Unfortunately this is not uncommon - monitors don't exactly have a CPU at their disposal, so a lot of manufacturers cheap out and use a simple scaling algorithm instead of paying a few cents extra to include a decent hardware scaler.

//en.wikipedia.org/wiki/Image_scaling

0

You're definitely right, I do have a fairly cheap monitor [Samsung U28D590D] which is less precise with scaling than gaming-oriented displays

I'm afraid I'll have to upgrade my GPU sooner or later, to be able to play in 4K

Page 2

Hi i've bought a dell s2716DG monitor and it doesn't have speakers built it. It has an audio jack in the side which i use for now. But i would much rather plug into the back of the computer and use it as a microphone/headset for online gaming. What do i need in order to do this? I use turtle beaches px24's also connected to one of those superhuman box things. And it will connect straight to the motherboard on back of pc i believe. Thanks

0

If it has a headset/speaker plug [green] and a microphone plug [pink] you should be able to just plug them into the back of your motherboard in their respective colored ports.

0

If it has a headset/speaker plug [green] and a microphone plug [pink] you should be able to just plug them into the back of your motherboard in their respective colored ports.

Page 3

I've just bought a 27 inch dell g sync monitor brand is s2716DG. To optimise the monitor, i went into the nvidia control panel and changed the refresh rate to 144hz. Its already in native 2560x1440 native resolution. Is there anything else i need to do to optimise this for the best? Such as turning v sync off whatever that is? Thank you

0

For some reason i've connected the monitor up using a display port connection but i'm getting no sound :s

It's still pretty early in the day so my brain might not be function yet, but I do not believe that monitor has speakers. Most don't - monitor speakers tend to be rather craptacular.

If you're simply referring to another problem, first thing is to make sure that you've installed your audio drivers, given that this is a new build.

0

Turn V-Sync off when gaming. You will find it under the settings menu and it will allow the G-Sync to function properly. You could calibrate the monitors colours by following some guides online but part from that you should be good to go!

0

For some reason i've connected the monitor up using a display port connection but i'm getting no sound :s

0

For some reason i've connected the monitor up using a display port connection but i'm getting no sound :s

It's still pretty early in the day so my brain might not be function yet, but I do not believe that monitor has speakers. Most don't - monitor speakers tend to be rather craptacular.

If you're simply referring to another problem, first thing is to make sure that you've installed your audio drivers, given that this is a new build.

0

You're right. Facepalm. It doesn't have speakers. Ive plugged in headphones that seem to do the trick. I might want to use my turtle beach px24s as a headset/speaker. I plugged it into the microphone jack, it shows to be connected but not registering my voice. Am i missing something here?

Video liên quan

Chủ Đề